یزدفردا "امامی " در زمينه ي اشتغال و بيکاري برخي مي خواهند با تغيير تعريف اشتغال مشکل بيکاري را حل کنند غافل از آن که با تغيير تعريف اشتغال، مشکل بيکاري حل نمي شود.

به گزارش «بهارنو» سيدحميد کلانتري عضو ستاد ميرحسين موسوي و استاندار اسبق يزد در گفت و گويي در جمع اعضاي ستاد 88 ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: در بررسي اجمالي من در حدود 45 مورد با افت شاخص در حوزه هاي مختلف روبرو هستيم که اگر مردم از اين موضوع مطلع باشند، در انتخابشان تاثير خواهد داشت.

وي با اشاره به اين که حوزه ي جمهوريت نظام ، استفاده از حق انتخاب است خاطرنشان کرد: اگر ما اعتقاد داريم جمهوري اسلامي يک نظام مردم سالار و ميزان راي ملت است، ملت بايد در انتخابات شرکت کند و در جاي جاي ارکان نظام راي مردم تعيين کننده است.
استفاده از رسانه ملي بايد مبتني بر انصاف و عدالت باشد

کلانتري با سرنوشت ساز دانستن آراي مردم و اين که راي مردم مي تواند موجب پيشرفت ، پويايي جامعه و يا عدم پيشرفت و اقتصاد همراه با رکود و تورم شود به ويژگي هاي انتخابات مطلوب اشاره کرد و اظهار داشت: انتخابات مطلوب بايد چند ويژگي داشته باشد، اول اين که قانوني باشد و سيستم هاي نظارتي و روش هاي تبليغاتي قانوني باشد. دوم اين که عادلانه باشد و فرصت هاي عادلانه اي براي همه ي کانديداها وجود داشته و استفاده از رسانه ي ملي مبتني بر عدالت و انصاف باشد.

وي افزود: آگاهانه بودن يکي ديگر از ويژگي هاي انتخابات مطلوب است و بايد شرايطي ايجاد کنيم که امکان شناخت و اطلاع رساني در جامعه ايجاد شود و مردم بتوانند خودشان انتخاب کنند نه اين که ديگران برايشان انتخاب کنند. هرچه آگاهي و شناخت در انتخابات بيشتر شود نتيجه ي انتخابات بهتر خواهد بود و چنانچه انتخابات به سمت عوامفريبي و فريب افکار عمومي طراحي شود فايده اي براي جامعه دربر نخواهد داشت.

اين عضو ستاد ميرحسين موسوي در يزد مبتني بودن انتخابات بر اخلاق و رعايت شئونات را از ويژگي هاي ضروري انتخابات مطلوب عنوان کرد و تاکيد کرد: کشور بايد بر مبناي آزادي عمل مردم در انتخاب باشد و انتخاباتي که بخواهد در فضاي تهديد، تشنج، تخريب و نگراني برگزار شود يک انتخابات ارزشمند و اخلاقي نيست. تمام کانديداها و ستادهاي انتخاباتي بايد مردم را به رعايت اخلاق دعوت کنند. نقدهاي عالمانه باشد ولي تخريب هاي ناشايست نباشد، انتخابات بايد نشانگر شعور و برجستگي ملت با فرهنگ ما باشد.

وي انتخابات پيش رو را حساس و بهترين مبنا براي قضاوت مردم را مقايسه ي عملکرد رقبا توسط مردم دانست و يادآور شد: شعارها ممکن است قابل توجه باشد، اما اين عملکردهاست که مي تواند مقايسه ي خوبي به دست بدهد. راي مردم به آقاي خاتمي در مرحله ي دوم با توجه به عملکرد ايشان در مرحله ي قبل بود و به رغم وجود کانديداهاي زياد، بيش از يک ميليون راي بيش از دوره قبل به خود اختصاص داد و درصد آراي ايشان نيز بالاتر بود. مردم به صداقت، درستي، شخصيت، منش و انصاف راي مي دهند .

ادامه چنين شرايطي به تخريب توسعه کشور مي انجامد

کلانتري با اشاره با بيشتر بودن مجموع آراي اصلاح طلبان در انتخابات سال 1384 اذعان داشت: افتراقي که در انتخابات سال 84 پيش آمد، برد را نصيب رقيب کرد و اگر سازماندهي امور و حسن اداره ي انتخابات از سوي اصلاح طلبان صورت گرفته بود، نتيجه نيز با اصلاح طلبان بود.

وي انتخابات پيش رو را پس از انصراف از روي اخلاق و تدبير آقاي خاتمي، با حضور دو رقيب برجسته داراي حساسيت بالايي دانست و با ابراز اميدواري براي اجماع اصلاح طلبان بر يک کانديدا و اشاره به نگراني جدي ميرحسين موسوي از شرايط کشور اظهار داشت: ادامه ي چنين شرايطي به تخريب در توسعه و پيشرفت کشور مي انجامد.

استاندار اسبق يزد خاطرنشان ساخت: در بررسي اجمالي من در حدود 45 مورد با افت شاخص در حوزه هاي مختلف روبرو هستيم که اگر مردم از اين موضوع مطلع باشند، در انتخابشان تاثير خواهد داشت. در اين دوره دو و نيم برابر درآمد نفتي بيشتري داشتيم، اولين پرسش اين است که بيش از 270 ميليارد دلار درآمد نفت چه شده است ؟ رشد اقتصادي در برنامه بر اساس نرخ قبلي نفت، 8 درصد پيش بيني شده ، اما با افزايش درآمد نفت نرخ رشد بايد بالاتر درنظر گرفته شود ، اما به رغم اين که رشد اقتصادي بايد 8 درصد باشد هنوز حدود 6 درصد است.

وي افزايش نرخ تورم، رکود سرمايه گذاري و افت بازار کسب و کار و تحرک اقتصادي، افزاش هزينه هاي جاري دولت، بدهي شدد دولت به بانک ها که موجب افزايش نقدينگي و تورم شده، رکود بخش مسکن ، رشد بي رويه واردات محصولات کشاورزي و واردات بي سابقه شکر، گندم و برنج و ... ، ازبين رفتن خصوصي سازي و اجراي اصل 44 که مورد تاکيد مقام رهبري بوده، را از جمله شاخص هايي معرفي کرد که با افت روبرو بوده است.

بزرگترين بنگاه هاي اقتصادي کشور در خدمت جناح گرايي است

استاندار اسبق يزد با انتقاد از اقداماتي که به نام خصوصي سازي صورت گرفته گفت: 50 درصد از 40 هزار ميليارد در اين خصوص به سهام عدالت اختصاص دارد و نزديک به 17 هزار ميليارد به شرکت هاي وابسته به دولت و شبه دولتي اختصاص يافته و تنها 3 هزار ميليارد تومان به شرکت هاي خصوصي تعلق گرفته است.

وي همچنين افت سرمايه گذاري خارجي و خروج سرمايه هاي داخلي، بي ساماني سيستم بانکي را از ديگر شاخص هايي دانست که افت شديدي داشته و خاطرنشان کرد: حذف شوراي عالي پول و اعتبار و جايگزين شدن تصميمات دستوري فردي براي اداره ي بانک ها، جريان هاي سالم اقتصادي را به سمت روابط ناسالم بانکي کشانده است.

کلانتري همچنين به از بين رفتن عدالت و کارآمدي اشاره کرد و افزود: افراد بر مبناي شايستگي در جايگاههايشان قرار نگرفته اند، تعداد فراواني از افراد را داريم که در همين دولت به طور مکرر تعويض شده اند. در اين دوره نه تنها به کارآمدي توجه نشده بلکه از ناکارآمدي دفاع هم صورت گرفته است و بر خلاف اصولگرايي واقعي، به جاي پذيرش خطاي فرد و عذرخواهي، از خطا و خطاکار دفاع شده است.

وي بزرگترين بنگاه هاي اقتصادي کشور نظير خودروسازي را به جاي اين که در خدمت جوان گرايي باشند در خدمت جناح گرايي دانست و انحلال تمامي شوراهاي تخصصي و سازمان مديريت و برنامه ريزي به عنوان مرکز سياست گذاري و برنامه ريزي هاي مديريتي کشور مورد انتقاد قرار داد.

جامعه را نمي توان با روش هاي کيسه اي و ملاقات هاي ميداني اداره کرد

اين عضو ستاد ميرحسين موسوي بي توجهي شديد به رکن مردمي اداره کشور يعني مجلس را از ويژگي هاي دولت نهم برشمرد و يادآور شد: ابتدا مطرح مي شد چنانچه بين دولت و مجلس همبستگي باشد کارها درست مي شود، اما به رغم اين يکپارچگي، مجلس با اقدامات دولت به محل مناقشات سياسي تبديل شد که بايد پرسيد مجلس هفتم و دولت هشتم از اين لحاظ بهتر بود يا مجلس هشتم و دولت نهم ؟ و نتيجه اين مي شود که مجلس براي لايحه دولت در زمينه کاهش سن راي دهندگان تنها 53 راي موافق مي دهد.

وي به افت شاخص ها در حوزه مسايل اجتماعي اشاره کرد و بالا رفتن خط فقر، وابسته کردن مردم به کمک هاي مالي دولت نمونه اي از اين مسايل ياد کرد و اظهار داشت: جامعه را نمي توان با روش هاي کيسه اي، پرداخت هاي انبوهي، ملاقات هاي ميداني اداره کرد، بلکه کشور بايد در چهارچوب قانون اداره شود. الان فضايي ايجاد شده که کساني که بدوند و بنويسند ، به پول مي رسند، در حالي که افراد چه مکاتبه بکنند يا نکنند بايد به حقوشان برسند.

رفتارهاي رياکارانه رشد کرده است

کلانتري نگاه دولت به دانشجويان، احزاب و تشکل هاي غير دولتي را که در مقابل دولت دانسته مي شود نگاه نادرستي ارزيابي کرد و ضمن اشاره به معضلات فرهنگي گفت: ما با افت ارزش هاي اخلاقي روبرو هستيم، مردم از بزرگانشان انتظار صداقت دارند، اما وعده هاي افشاگري، محقق نشده و رفتارهاي رياکارانه و توام با تظاهر رشد کرده است. جوانان کشور به جاي اينکه از رقابت هاي ورزشي در کشور لذت ببرند شاهد درگيري ها و رقابت هاي سياسي در ورزش هستند.

وي فاصله گرفتن از چشم انداز 20 ساله و از دست رفتن 20 درصد از اين دوران طلايي را يادآور شد و با اشاره به افت شاخص ها در موقعيت بين المللي ايران بيان داشت: ما انتظار داريم ايران اسلامي با عزت و حکمت و مصلحت اداره شود اما وضع کنوني ما به گونه اي است که ويزاي ايران به لحاظ اعتبار بين المللي، در آخرين رده ها قرار گرفته و امروزه مردم ما براي ورود به بسياري از کشورها و حتي امارات بايد انگشت نگاري شوند.

موسوي آمده تا اصولگرايي واقعي را نشان دهد و اصلاح طلبي را توسعه بخشد

استاندار اسبق يزد با اشاره به احساس نگراني شديد ميرحسين موسوي نسبت به عرصه هاي مختلف، يادآور شد: آقاي موسوي رييس دولتي بود که 8 سال به طور مکرر مورد تاييد امام راحل (ره) قرار گرفت و کشور را در حالي که بيش از يک سوم درآمد آن صرف جنگ مي شد به خوبي اداره کرد و بخشي از صنايع زيربنايي را پايه ريزي کرد و امروز آمده است تا اصولگرايي واقعي را نشان دهد و اصلاح طلبي را توسعه بخشد. آمده است تا ارزش هاي اخلاقي را حاکم کند و همه ي دوستان آقاي خاتمي به حمايت از آقاي ميرحسين موسوي برخاسته اند.

وي ابراز اميدواري کرد با انتخاباتي آزاد، قانوني و اخلاق مدار، شاهد احترام به قانون و قانونگرايي باشيم و آزادي و حفظ حقوق شهروندي در فضايي مناسب شکل بگيرد و ارزش ها و صميميت و همدلي بين مردم به جامعه برگردد و برخوردهاي تخريبي و ناشايست به کناري رود.

فراخوان کلانتري به مناظره ي کارشناسي : مناظره واقعيت ها را روشن مي کند

سيد حميد کلانتري آخرين استاندار يزد در دوران اصلاحات، در بخشي از اين گفت و گو ، فلاح زاده استاندار يزد را به مناظره کارشناسي فراخواند.

کلانتري با اشاره به رواج آمارهاي دروغ در سخنان وزرا و مديران دولت نهم و همچنين تبليغات خياباني و برخي رسانه ها ، پيشنهاد کرد وزرا و مديران دولت خاتمي با وزرا و مديران دولت نهم در مورد عملکرد دولت به مناظره هاي تخصصي و کارشناسي بپردازند.

وي با اعلام آمادگي خود براي مناظره با استاندار يزد در دولت نهم تاکيد کرد: اين مناظره واقعيت ها را روشن مي کند. ممکن است عدد و رقم هايي که من ارائه مي کنم يکسويه باشد، يا آماري که ارائه مي شود يکطرفه باشد، همانگونه که آمار بيکاري استان يزد را که در خيابان ها نصب شده و ادعا شده 17 درصد کاهش داده اند و اين کذب محض است، چون من زماني که از استانداري يزد رفتم نرخ بيکاري 8/2 (هشت و دو دهم) بوده است.

مناظره ی کارشناسی آری؛ شعار نه

استاندار اسبق يزد خاطرنشان ساخت: براي مناظره آمادگي دارم و خوب است براي قضاوت کارشناسي مردم در فضايي کارشناسي و علمي مثلا در دانشگاه و يا صدا و سيما مناظره اي کارشناسي و علمي شکل بگيرد و بر مبناي عدد و رقم صحيح عملکردها بيان شود نه بر مبناي شعار.

وي افزود: صدا و سيما با چنين فرصت هاي برابر زمينه مناظره وزرا و مديران دولت هشتم و نهم را فراهم کند تا ميزان درآمدها و دخل و خرج هاي اين دوره با آن دوره و ميزان سرمايه گذاري هاي دو دوره به صورت کارشناسي مقايسه شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا